Sök:

Sökresultat:

200 Uppsatser om Evolutionär robotik - Sida 1 av 14

Evolution i skolan : Aspekter pÄ undervisning i evolution i gymnasieskolan

Internationella studier visar att elever i alla stadier har stora brister i evolutionskunskap ochhar svÄrigheter att lÀra sig evolution. Denna uppsats ger en översikt överevolutionsundervisningen i den svenska skolan och försöker klarlÀgga varför evolution Àr sÄsvÄrt att förstÄ och lÀra ut.Styrdokumenten för den svenska skolan betonar inte övergripande evolutionskunskaper,och i de flesta lÀroböcker har evolution litet utrymme. Svenska elevers kunskaper i evolutionÀr svaga, och Àven mÄnga svenska biologilÀrare verkar ha bristande förstÄelse.Evolutionsprocessen Àr svÄr att förstÄ, den krÀver ett helt annat tÀnkande ÀnvardagstÀnkandet. De flesta elever tillÀmpar vardagstÀnkande i sina förklaringar av evolution,och har dÀrmed ingen verklig förstÄelse av processen. Denna insikt mÄste finnas med iutformningen av evolutionsundervisningen, och lÀraren mÄste fÄ eleverna att tÀnka pÄ ett nyttsÀtt för att de verkligen skall förstÄ evolution..

Evolution av modulÀra neuronnÀt för styrning av en mobil robot

I dagens utveckling av robotkontrollers sÄ finner vi olika synsÀtt pÄ hur vi ska angripa problemen som en robot stÀlls inför. Det hÀr arbetet koncentrerar sig pÄ artificiella neurala nÀt (ANN) och evolution med genetiska algoritmer och en fokusering sker pÄ en speciell arkitektur av ANN som Stefano Nolfi presenterat.Rapporten kan ses som en fortsÀttning pÄ Nolfis arbete och behandlar extensioner av fenomenet "spontan modularitet" som Nolfi beskriver. Det testproblem som anvÀnds bestÄr i att utveckla ett kontrollsystem för en skrÀpsamlande robot. Detta arbete baseras pÄ experiment runt detta problem med arkitekturer, vilka baseras pÄ Nolfis spontana modularitet. Vi testar hur arkitekturerna pÄverkas av interna och Äterkopplade noder.Resultaten visar pÄ att en spontan modularitet inte tycks pÄverkas positivt av Äterkopplade eller interna noder..

"Evolutionen Àr ett syfte" : en studie av elevers vÀrldsbilder angÄende evolutionsteorin

In this thesis swedish students? worldsviews, in relation to the theory of evolution, were studied. Thirty students from two different schools and cities took part in the survey and four students were later chosen for interviews. The results showed that there are many different types of students and categories in this matter. The study also showed that for some religious students, accepting the theory of evolution was not difficult thus showing that religious students can both believe in God and in the theory of evolution..

Tro och vetande : om evolution och kreationism i skolans biologiundervisning

The purpose of this essay is to study the public debate on the subject of creationism, the belief that there is a creator of all life on earth. The study is focused on creationism in different forms in schools and the more general discussion of creationism as an alternative to the theory of evolution. The overall question is what should be taught as the origin of life: Evolution or creationism in various shapes and forms? The essay consists of an overview of previous research in both the USA and Sweden, and an analysis of argumentation on the issue in newspapers. A comparison is made between the USA and Sweden.The analysis of newspapers shows that there are some arguments for different forms of creationism but there are considerably more arguments against creationism.

Undervisning av teorier kring livets uppkomst och evolution i Àmnet biologi pÄ grundskolans senare Är och gymnasiet. : Kan misstolkning av lÀroplanerna  leda till konflikter kring undervisning om evolution?

Recent studies indicate that teaching the theory of evolution in Swedish secondary schools is not as uncontroversial as expected considering that Sweden is often described as one of the World?s most secularzied countries. A recent study indicates that Swedish teachers have a varity of tactics to avoid coming in conflict with their students or even parents of students that believe they have a rightto dictate how evolution should be taught. This study had fourmain aims; the first being to analyse both the previous curriculum and the new to see how the teaching of evolution is adressed, and if any changes have been made in the curriculum. The second being to look into how teachers interpret the curriculumand if they have noticed any changes in the new curriculum which have had an affect on their teachingmethods? The third being if teachers have met resistance when they teach evolution and the origins of life, and if so, how do they deal with these conflicts? The fourth and final aim of this study was to see if instances of conflict are on the rise as indicatedin the literature.The results of this study indicate that there has been no siginificant changes made in the curriculum with the exceptionthat the new curriculum is more clear and precise as to what teachers are expected to teach and that pseudoscience, such as intelligent design, has no place in science classroomsexcept when teachingthe philosophy of science.

Evolution av vÀrden i en sokastisk tillstÄndsmaskin : Kan evolution underlÀtta för att finns lÀmpliga vÀrden Ät en sokastisk tillstÄndsmaskin hos en agent?

Evolution och tillstÄndsmaskiner Àr kÀnda koncept inom bÄde AI-forskning och spelindustrin. TillstÄndsmaskiner har lÀnge anvÀnts för att simulera artificella motstÄndare, samtidigt som evolution i mÄnga fall applicerats för att fÄ agenter att sjÀlva upptÀcka bra lösningar pÄ problem. Arbetet anvÀnder sig av evolution för att undersöka om det gÄr att evolvera fram bÀttre tillstÄndsövergÄngar i en stokastisk tillstÄndsmaskin Àn hos en fördefinierad tillstÄndsmaskin. TvÄ homogena lag med tvÄ agenter vardera skapas, vilka tÀvlar pÄ en arena dÀr det gÄr ut pÄ att döda det andra laget först. Det ena laget delar en stÀndigt evolverande beteendemall medan det andra laget bestÄr av fördefinierade agenter, pÄ sÄ sÀtt att de har bedömts som duktiga pÄ att spela spelet.

Evolution av vÀrden i en sokastisk tillstÄndsmaskin : Kan evolution underlÀtta för att finna lÀmpliga vÀrden Ät en sokastisk tillstÄndsmaskin hos en agent?

Evolution och tillstÄndsmaskiner Àr kÀnda koncept inom bÄde AI-forskning och spelindustrin. TillstÄndsmaskiner har lÀnge anvÀnts för att simulera artificella motstÄndare, samtidigt som evolution i mÄnga fall applicerats för att fÄ agenter att sjÀlva upptÀcka bra lösningar pÄ problem. Arbetet anvÀnder sig av evolution för att undersöka om det gÄr att evolvera fram bÀttre tillstÄndsövergÄngar i en stokastisk tillstÄndsmaskin Àn hos en fördefinierad tillstÄndsmaskin. TvÄ homogena lag med tvÄ agenter vardera skapas, vilka tÀvlar pÄ en arena dÀr det gÄr ut pÄ att döda det andra laget först. Det ena laget delar en stÀndigt evolverande beteendemall medan det andra laget bestÄr av fördefinierade agenter, pÄ sÄ sÀtt att de har bedömts som duktiga pÄ att spela spelet.

Comparison of two methods for evolving recurrent artificial neural networks for

n this dissertation a comparison of two evolutionary methods for evolving ANNs for robot control is made. The methods compared are SANE with enforced sub-population and delta-coding, and marker-based encoding. In an attempt to speed up evolution, marker-based encoding is extended with delta-coding. The task selected for comparison is the hunter-prey task. This task requires the robot controller to posess some form of memory as the prey can move out of sensor range.

Arv eller miljö, det Àr frÄgan

Syftet med gÀllande examensarbete Àr att belysa vilken syn troende respektive icke troende elever har pÄ evolution. FrÀmst gÀller studien huruvida gymnasieelever i allmÀnhet ser den moderna mÀnniskan som ett resultat av genetiskt arv eller en yttre miljö. Datainsamlingen skedde genom strukturerade gruppdiskussioner som anses vara en kvalitativ undersökningsmetodik. Resultatet visade att troende och icke troende tycker det Àr lika viktigt att lÀra sig om evolution, men eleverna tycker det av olika anledningar. En vardagsförestÀllning om att enbart kulturellt arv spelar roll för utveckling av mÀnniskans beteende görs Àven gÀllande..

Vi har i alla fall aldrig varit apor! : En postkolonial studie om kreationism bland unga

This case study examines how a group of upper secondary school students in a multiethnical suburb of Stockholm reason about the theory of evolution. The theoretical background of the thesis is postcolonial and the questions raised were how spread the creationist thoughts are in the group; in what way the backgrounds of the students are relevant to their thoughts; how the students construct the notion of the theory of evolution; how they position themselves and others in relation to the discourse of the theory of evolution; if there are any differences between students at the collage program of natural science and the collage program of social science, and in that case, what differences; and who or what inspires the young in their thoughts about the theory of evolution. To answer these questions both a survey poll and interviews were used. The result of the case study showed that a majority of the students at the investigated school has creationist ideas and that the students profiled on social science have creationist ideas in a wider extent. Another result is that the religious background seems to be relevant to develop creationist thoughts, while the variables gender, home district and educational level did not differ the creationist group from the whole group.

Traditionella och interaktiva representationer : En jÀmförande robotstudie.

Detta arbete tar upp och diskuterar det eventuella anvÀndandet av representationer i en autonom robot kontrollerad av ett extended sequential neural network (ESCN). Diskussionen utgÄr frÄn en tidigare distinktion, framförd av bl.a. Bickhard och Terveen (1995), mellan traditionella representationer, som föresprÄkas av kognitivismen, och interaktiva representationer, som föresprÄkas av mÄnga företrÀdare för en mer förkroppsligad och situerad syn pÄ kognition. Resultatet i detta arbete visar att det Àr möjligt, med hÀnvisning till robotens interna tillstÄnd, att pÄstÄ att roboten inte anvÀnder sig av representationer i nÄgon traditionell bemÀrkelse. Resultatet visar vidare att det Àr möjligt att hÀvda att roboten anvÀnder sig av interaktiva representationer.

Att förstÄ evolution genom laboration

Undersökningar visar att elever har svÄrt att ta till sig evolutionsteorin och i stÀllet vÀljer att förklara evolutionen med icke vetenskapliga argument. Till exempel vÀljer de att förklara fjÀllharens vita vinterpÀls med att en vit pÀls gör att den syns sÀmre. Det hÀr Àr ett exempel pÄ att eleverna gÀrna förklarar evolutionen som behovsstyrd. En laboration utformades för att illustrera hur variation och urval ger evolution i en plantpopulation. Laborationen gÄr ut pÄ att eleverna under en tid studerar en population med plantor som utsÀtts för torka.

Modularitet i artificiella neurala robotstyrsystem: : En jÀmförelse av beteendebaserade och sjÀlvlÀrda system

Forskning angÄende styrsystem inom evolutionÀr robotik fokuserar ofta pÄ vad som gÄr att utrÀtta med sjÀlvlÀrda styrsystem, men inte vad beteendebaserade styrsystem klarar av. I detta projekt utförs systematiska tester för att jÀmföra beteendebaserade och sjÀlvlÀrda styrsystem inom evolutionÀr robotik. BenÀmningen beteendebaserade styrsystem anvÀnds för styrsystem som bestÄr av flera underliggande moduler, dÀr robotens övergrippande beteende Àr uppdelat i flera moduler och dÀr respektive modul har ansvar för ett specifikt beteende eller funktion. SjÀlvlÀrt styrsystem referar i detta sammanhang till styrsystem som inte explicit bestÄr av moduler som har Ästakommits eller bestÀmts i förvÀg.FrÄn resultaten framgÄr det att bÄde sjÀlvlÀrda och beteendebaserade styrsystem klarar av att lösa problemen de stÀlls inför. För beteendebaserade styrsystem krÀvs dock större ansvar frÄn experimentatorn, vars inflytande ökar pÄ grund av att det Àr flera moduler som skall skapas och koordineras.

Evolutionsteorin i skolan : gymnasieelevers uppfattningar om biologisk evolution

Ett generellt problem i dagens svenska gymnasieskola Àr att elever ofta anvÀnder vardagliga förklaringar istÀllet för vetenskapliga nÀr de ska förklara naturvetenskapliga teorier och begrepp. NÀr elever ska förklara orsaken till att biologisk evolution sker, uppkommer olika alternativa idéer, idéer som inte Àr förenliga med vetenskapliga förklaringar. Denna studie beskriver vilka alternativa idéer som elever ger nÀr de skriftligt besvarar en uppgift innehÄllande ett evolutionsbiologiskt fenomen. De förklaringar eleverna ger pÄ uppgiften diskuteras och utvecklas i intervjuer, för att öka kunskapen och förstÄelsen för vilka uppfattningar gymnasieelever har om biologisk evolution. Den vanligaste alternativa idén som framkommer nÀr den skriftliga uppgiften löses Àr att evolution drivs för att ett behov finns(giraffen behöver utvecklas för att klara sig).

Vilka möjligheter ges gymnasieelever att lÀra evolutionens mekanismer?

Att utveckla förstÄelse för evolutionsteori kan vid första anblicken verka enkelt, men flera studier visar att undervisning mÄnga gÄnger Àr problematisk och inte leder till begreppsförstÄelse. Undervisningen om evolution kan ha olika fokus, till exempel begreppsförstÄelse rörande evolutionen eller att visa utvecklingen som ett historiskt förlopp. Detta arbete har fokus pÄ begreppsförstÄelsen av evolutionÀra mekanismer och hur elever utvecklar förstÄelse av dessa. Vi har haft möjlighet att studera elever i tvÄ gymnasieklasser som var i akt att pÄbörja kursmoment som behandlar evolutionen. Alla dessa elever har en gemensam kunskapsgrund i den svenska grundskolan men kommer nu studera evolution utifrÄn olika förutsÀttningar.

1 NĂ€sta sida ->